Changing plans, orkaan Otto gooit roet in 't eten - Reisverslag uit Puntarenas, Costa Rica van Eva Bruines - WaarBenJij.nu Changing plans, orkaan Otto gooit roet in 't eten - Reisverslag uit Puntarenas, Costa Rica van Eva Bruines - WaarBenJij.nu

Changing plans, orkaan Otto gooit roet in 't eten

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

25 November 2016 | Costa Rica, Puntarenas

Buenos tardes,

Terwijl ik hier getuige ben van het historische feit dat
orkaan Otto over het zuiden van Nicaragua en het noorden van Costa rica trekt, wordt het weer eens tijd voor een verslag van mijn belevenissen hier.

Te beginnen bij het begin. Zondagochtend heb ik in gezelschap van Ofelia de bus gepakt richting Manuel Antonio. Keurig om 9 uur vertrok de bus vanuit San Jose om ongeveer 3,5 uur later te arriveren in Manuel Antonio. Dat liep alleen wat anders. De reis verliep voorspoedig totdat we een uurtje voor Manuel Antonio opeens in de file terecht kwamen. In eerste instantie was nog niet helemaal duidelijk wat er aan de hand was, maar al gauw werd duidelijk dat er een ongeluk had plaats gevonden. Een auto en een truck zijn op elkaar gebotst, helaas hebben de bestuurders het niet overleefd. Daar stonden we dan in the middle of nowhere. Gelukkig had in genoeg drinken bij me, want het zag er naar uit dat het nog wel even ging duren. Ondertussen probeerde mensen met de auto langs de file te komen, wat de chaos compleet maakte. Na 2,5 uur konden we dan toch onze reis vervolgen en kwamen we om 15u aan in Manuel Antonio. Daar aangekomen hebben we een hostel opgezocht. Vervolgens hebben we op het strand wat gegeten en een biertje gedronken. Imperial is het merk van Costa rica. Ondertussen hadden we gezelschap gekregen van een Italiaanse jongen die ook bij ons in de bus zat. Omdat het ging regenen zijn we verhuisd naar ons hostel waar een franse en Mexicaanse jongen het gezelschap compleet maakten. We hebben de avond gezellig kletsend in Spaans en Engels doorgebracht.

Manuel antonio ligt midden in een prachtig regenwoud en aan de voet van national park Manuel Antonio. Je hebt er werkelijk prachtige stranden en als je door het dorpje loopt zie je de apen in de bomen en de luiaards aan de takken hangen. Echt super gaaf! Helaas is het op maandag dicht, dus kan ik het dinsdag pas bezoeken.

De volgende dag had ik om half 11 afgesproken voor m'n eerste surfles hier in Costa rica. Maar eerst moest er verhuisd worden. De eigenaar van het hostel was ff vergeten te zeggen dat we niet nog een nacht konden blijven, omdat het volgeboekt was. Na niet al te lange tijd en met hulp van een vriendelijke man die een leuk en goedkoop hostel voor ons wist, konden we onze spullen installeren. En of het een leuk hostel was, er was een zwembad en de aapjes liepen over het dak.
Nu op naar de surfles. Hoewel ik totaal geen talent heb hiervoor, heb ik toch even kunnen staan op het board. Het was sowieso leuk om weer eens te doen.

De rest van de dag bracht ik door aan het strand met Ofelia en de Italiaanse jongen. 'S avonds met Ofelia gegeten in het hostel, waar we bezoek kregen van een paar wasberen die ook wel een lekker hapje lustten.

Dinsdagochtend om 8u stond ik klaar om met gids een bezoek te brengen aan national park Manuel Antonio. Met een gemêleerd gezeligschap, bestaande uit o.a. Duitsers, Engelsen, Spanjaarden en Mexicanen trokken we het park in. Het park bestaat uit een lang pad die uiteindelijk uitkomt bij 2 mooie stranden. Het park is heel mooi, maar wel erg Toeristisch. Om de 50 meter stond wel een gids met een groep toeristen een een beest te bekijken. Ondanks de hoeveelheid toeristen was ik blij met de gids. Ik weet niet hoe ze het doen, maar zij zien de kleinste beestjes in een oogopslag. Van kikkers tot spinnen en van luiaards tot apen. Hierdoor heb ik tijdens de tour veel mooi dieren gezien. En we hadden geluk, want de luiaards die normaal 18 uur per dag slapen, waren vandaag erg actief.

Na de tour heb ik afscheid genomen van Ofelia en de Italiaan en heb ik de bus genomen naar puntarenas.

4 uur later kwam ik aan in puntarenas. Ik had nog geen hostel geboekt en al snel schoot een aardige taxichauffeur me te hulp. Ik vertelde hem dat ik een hostel zocht voor 1 nachtje en dat ik van plan was morgen verder te reizen naar monteverde. Vol trots liet hij me zijn taxi zien en vertelde dat hij die via internet uit de VS had laten komen. Vervolgens kreek ik een betoog dat het beter was om nu naar monteverde te gaan, omdat het zonde van m'n tijd was om hier een nacht te blijven. Hij wilde me wel brengen met z'n taxi voor 80$, nou dat dacht ik niet. Vervolgens bracht hij me bij een hotel waar ze nog een kamer vrij hadden. Wel voor $45,- maar na een telefoontje met de eigenaar, kon er 20 dollar af, dat zijn betere prijzen. Ik bedankt de taxichauffeur en installeerde m'n spullen op m'n kamer.

Woensdag wilde ik doorreizen naar het wat noordelijker gelegen monteverde. Ik was inmiddels te weten gekomen dat er een orkaan op komst is en in de noordelijke provincies wordt code rood afgegeven. Dat leek me geen goed idee, dus besloot ik nog 2 nachten hier te blijven. De rest van de dag verkende ik puntarenas, wat een rustig plaatsje is, en probeerde ik wat meer info te krijgen over de orkaan. Dit bleek een hele opgave, gezien bijna niemand hier ook maar een woord Engels spreekt en mijn Spaans niet toereikend genoeg is om een heel gesprek over een orkaan te voeren. Ik moest het dus doen met het Spaanse nieuws op tv en de berichten uit Nederland. In de loop van de avond zag het er steeds minder rooskleurig uit voor waar ik zat en werd ook hier code rood afgegeven. In het hele land is de noodtoestand uitgeroepen. Vanmorgen heb ik besloten het wat hogerop te zoeken in het hotel naast m'n vorige hotel in afwachting op de orkaan. Volgens een politieagent die wel wat Engels sprak, is het veilig genoeg om te blijven.
Inmiddels heb ik de hele dag hier doorgebracht en het lijkt erop dat het hier mee zal vallen. De orkaan gaat, zoals het er naar uit ziet op tv, precies boven me langs. Mogelijk zal het nog wel een grote hoeveelheid regen met zich meebrengen. In het noorden van Costa rica en het zuiden van Nicaragua heeft orkaan Otto overigens wel veel schaden aangericht en zijn duizenden mensen geëvacueerd. Ik hoop dat ik morgen of overmorgen m'n reis gewoon weer voort kan zetten en dat verdere natuurrampen uit blijven.

Muchos besos, Eva


  • 25 November 2016 - 08:46

    Yrna:

    Heey eef, super leuk om je zo een beetje te kunnen volgen. Klinkt allemaal erg leuk en prachtig. En ook spannend met die orkaan! Ik hoop dat je je reis snel kan vervolgen en de orkaan je niet al te erg ophoud. Veel plezier en geniet van het vervolg van je reis. Waai niet weg! Xxx

  • 25 November 2016 - 10:12

    Pauline:

    Hoi Eva
    leuk te lezen waar je bent en wat je beleeft. Echt een belevenis jou reis. Hopelijk krïjg je weinig last van de orkaan. Geniet van je reis

  • 25 November 2016 - 11:05

    Theolike:

    Hè Een. Heerlijk avontuur joh. Tof hoor. Goede besluiten genomen. En ga zo door op deze fantastische reis. Have fun. Xx

  • 25 November 2016 - 11:18

    Aman:

    Hoi Eef, wat een avontuur zeg! Doe voorzichtig en blijf die gave reisverslagen maar schrijven, echt gaaf om te lezen. Hopelijk valt Otto mee en kan je snel weer verder op pad. Super hoe je het allemaal doet man! Heel veel plezier x Aman

  • 26 November 2016 - 13:16

    Joline :

    Hoi eva
    balen zeg van otto!
    hoop dat je je reis weer kan vervolgen.
    Monteverde is leuk bijzonder in de middel of now where opeens een heel leuk stadje.
    gids door net nevelwoud is aan te raden, kikker museum en de koffie plantage gedaan daar
    veel plezier op je reis xJoline

  • 26 November 2016 - 21:50

    Moon:

    Ha die Eef, jeetje wat kan jij leuk schrijven joh!
    Alleen jammer dat zo'n orkaan er dan voor zorgt dat je je plan moet wijzigen maar ja dat hoort ook bij reizen....
    Ik lees wel dat je onderhand al prachtige dingen gezien hebt en goed ook dat je zo'n "aardige" taxichauffeur even direct laat weten dat er niet me je te sollen valt.
    Want ik moet je eerlijk zeggen dat ik het helemaal niet op taxichauffeurs heb.....
    Wij hebben ook al vaak mee gemaakt dat je behoorlijk stevig in je schoenen moet staan af en toe flink boos moet worden.Als je thuis bent zal ik je nog een mooi verhaal uit China vertellen. En midden in Athene heb ik boos gegild "nu stoppen" en zijn we direct uitgestapt.
    Onderhand hoop ik dat je na je extra nachtjes nu weer door kan reizen en dat je nog heel veel leuke mensen ontmoet en mooie ervaringen hebt.
    Dikke kus van ons,
    Rob en Moon

  • 30 November 2016 - 10:30

    Ria:

    Hallo Eva. Wat spannend om je reisverslag te lezen. Leuk dat je mensen tegen komt die op de zelfde manier onderweg zijn en dat je veel mooie dingen ziet maar ook de ongemakken zoals bij de busreiziger. Dat nu net die orkaan wil overkomen is ook ff niks. We hopen dat jij en ook de inwoners geen overlast daarvan zullen ondervinden. Nog leuke dagen toegewenst !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

.

Actief sinds 07 Nov. 2016
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 6496

Voorgaande reizen:

18 November 2016 - 10 December 2016

Costa rica en Nicaragua

Landen bezocht: